Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, July 19

Secebis kisah Bazar ramadhan

Sebut bulan puasa, dlm kepala mesti ingat bazar ramadhan. Semua tak sabar nak dapatkan menu kegemaran masing2. Tambah lagi tengah berpuasa, menahan lapar dan dahaga sangat menduga nafsu makan kita. Kalau boleh semua nak beli. Walau pada pengakhirannya secubit je yang dirasa pun.


Nak cerita sikit, bab2 menjual di bazar ni. Ya, kami tahu harga tepung, gula, dll bahan dh naik sekarang ni. Peniaga pun tak ada pilihan melaikan terpaksa juga menaikkan harga jualan mereka. Tapi, dalam pada tu, ada jugak yang amik kesempatan.


Boleh tengok sekarang ni, asalnya dia bukan terdiri dari peniaga. Tapi dia hanya berniaga ketika ramadhan menjelma. Hakikatnya terhasil lah kuih yang senget, popia yang leper, air buah yang rasa air paip, bubur yang kurang santan, cucur udang yang guna udang sayur dan sebagainya.. sebagai pembeli kita rasa terkilan bila beli makanan yang hanya makan secuit dan cik tong yang menjadi mangsanya.


Tambah lagi kalau beli lauk pauk. Memang nampak sangat menyelerakan tapi bila tang rasa...ya Allah lebih baik masak telur goreng je. Kebanyakan lauk yang dibeli tak semegah dengan harga yang dibayar.


Hmmm..kadang2 geram jugak dengan peniaga ni. Kaut untung semata2. Jarang yang nak meniaga sambil nak bersedekah.


Lebih baik masak apa yang ada je kat rumah. Walaupun tak sedap tp puas hati!


Korang macam mana?

posted from Bloggeroid

Sunday, July 7

Laksa Johor

Salam hujung minggu!

Apa aktiviti korang di hari ni? Puasa pun lagi 2 hari je. Mungkin ada yang tengah shoping raya kot. Hihi

Sebenarnya dah beberapa minggu teringat laksa johor. Nak beli hanya kedai tertentu je yang ada jual. Nak buat yg makan nya aku sorang je. Ah tak boleh jadi ni. Aku mesti kena buat jugak. Untuk puaskan hati dan perut!

Google resipi mat gebu dan dapur kak jee. Nah inilah hasilnya..




Masa snap pic ni sambal belacan tak buat lagi. Konon malas la. Tapi bila dah makan rasa macam tak cukup pulak. Jadi ptg sikit ni lah baru rajin tumbuk sambal belacan. Baru ada ummph! Laksa ni makan dengan spagheti. Bukan mee kuning tau.

Ha nak cuba?

posted from Bloggeroid